Hoe verloopt een slimme laadsessie in de praktijk?

Hier zijn de belangrijkste stappen van het slimme laadproces:

  • Wanneer je het laden van je wagen start, ontvangt de Smart App van ENGIE een signaal dat aangeeft dat het opladen is begonnen. Geeft de Smart App niet meteen weer dat het laden is gestart? Dat komt omdat de communicatietijd kan variëren tussen 1 en 5 minuten, afhankelijk van je internetverbinding en de server van het voertuig. Meer informatie hierover vind je hier.

  • Als je de app voor het eerst gebruikt, checkt hij hoeveel laadvermogen er beschikbaar is op jouw locatie (dat hangt af van je laadpaal, je auto of een load balancing-apparaat). Dit gebeurt meteen als je begint met opladen, dus nog zonder naar je energieprijs te kijken. Dat moet om later goede laadschema's te maken, en duurt meestal niet langer dan 30 minuten. Tijdens het opladen wordt deze kalibratie steeds opnieuw bijgesteld.

  • Het laden gaat door tijdens de kalibratie. Zodra de Smart App klaar is met de eerste kalibratie, krijg je een melding. Vanaf dat moment kan het opladen geoptimaliseerd worden, en zal de app soms het opladen even pauzeren.

  • Het opladen herstart op het optimale moment om jouw energiekosten te minimaliseren, rekening houdend met je energiecontract, eventueel de verwachte productie van je zonnepanelen, je voorkeuren, het gewenste vertrekuur en het te bereiken batterijniveau.

  • Tijdens het opladen kan het laden meerdere keren worden onderbroken en herstart om bij te dragen aan het balanceren van het elektriciteitsnet. Dit gebeurt enkel als het kan: je laadt aan de laagst mogelijke kost volgens je energiecontract en je laaddoel wordt gehaald.

  • Jouw laadkosten en beloning voor slim laden (indien van toepassing op jouw energiecontract) worden tijdens het laden berekend en weergegeven in de Smart App. Hou er rekening mee dat er een vertraging kan zitten op de synchronisatie van de gegevens van je wagen en de Smart App. Voor meer informatie hierover, zie

Het koppelen van mijn wagen is gelukt, maar de app geeft een andere autonomie of batterijpercentage aan dan ik in de app van mijn wagen heb. Hoe komt dit?

 

Veelgestelde vragen