Ik heb recht op sociaal tarief, maar het werd niet automatisch toegepast. Wat moet ik doen?

In sommige gevallen geniet je niet automatisch van het sociaal tarief en moet je zelf een papieren attest voorleggen om sociaal tarief te bekomen.
Met dat attest bewijs je dat jij zelf of een lid van je gezin behoort tot een categorie van rechthebbenden op het sociaal tarief. Meer informatie over de rechthebbenden vind je op de website van de overheid via deze link.

Je kan het attest aanvragen aan één van de volgende bevoegde sociale instellingen:

Federaal:

  • FOD Sociale Zekerheid
  • Algemene Directie Personen met een handicap
  • Federale Pensioendienst


In Vlaanderen:

  • Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming
  • Opgroeien Team Zorgtoeslagevaluatie
     

In Brussel:

  • IRISCARE:
    • Hulp aan bejaarden (THAB - Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden)
    • Attest Kind (VKB-Verhoogde kinderbijslag)


In Wallonië:

  • AVIQ:
    • Attest Kind (VKB-Verhoogde kinderbijslag)
  • Ziekenfonds:
    • Hulp aan bejaarden (THAB - Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden)
  • Duitstalige Gemeenschap:
    • Hulp aan bejaarden (THAB - Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden)
    • Attest Kind (VKB-Verhoogde kinderbijslag)


Lokaal: 

  • Het OCMW van jouw gemeente

 
Je kan dit attest in pdf-formaat opladen via je klantenzone via de rubriek "Voeg een document toe".

Kan je ons het attest niet online bezorgen, verstuur het dan via de post op volgend adres:
ENGIE – Attesten Sociaal Tarief, Simón Bolívarlaan 36, 1000 Brussel.

Het is belangrijk om je klantennummer op het attest te vermelden.

Je kan altijd nagaan op je klantenzone ter hoogte van 'je contracten' of het sociaal tarief werd toegepast.