Waarom heb ik een melding van mijn bank ontvangen dat de naam en het rekeningnummer niet overeenkomen?

Vanaf 9 oktober 2025 treedt een nieuwe Europese regelgeving in werking: Verification of Payee (VoP). Deze verplicht alle banken in de eurozone om automatisch te controleren of de naam van de begunstigde overeenkomt met het IBAN-rekeningnummer bij het uitvoeren van een overschrijving. Het doel is om fraude en fouten te verminderen.
Sommige Belgische banken passen deze controle al toe sinds juli. Wanneer je een overschrijving invoert, controleert jouw bank bij de bank van de begunstigde of de naam en het IBAN overeenkomen. Als er een afwijking is, ontvang je een waarschuwingsmelding.

Wat moet je doen als je deze melding ontvangt?
Je beslist zelf of je de overschrijving uitvoert of aanpast, maar het is sterk aanbevolen om de gegevens van de begunstigde te controleren om fouten of fraude te vermijden.

Voor betalingen aan ENGIE:
ENGIE heeft de nodige maatregelen genomen zodat klanten de volgende benamingen kunnen gebruiken bij een overschrijving:

ENGIE (commerciële naam)
ELECTRABEL (wettelijke naam)

Zorg ervoor dat je het juiste rekeningnummer gebruikt:
IBAN: BE46 0003 2544 8336
Naam begunstigde: ENGIE of ELECTRABEL

Belangrijke opmerking:
Deze controle geldt ook voor opgeslagen begunstigden in jouw bankapplicaties. Het kan dus nodig zijn om de naam in jouw lijst van begunstigden aan te passen om meldingen te vermijden.
Meer informatie over deze Europese richtlijn vind je in de FAQ van Febelfin.