Je hebt iemand dierbaar verloren en moet als nabestaande een hoop administratie in orde brengen. We maken je stap per stap wegwijs wat er moet gebeuren voor het energiecontract.
1. Blijf je als partner of nabestaande in de woning wonen?
Dan kan je jouw huidig energiecontract behouden. Indien het contract op de naam van de overledene staat dan moet de naam aangepast worden naar de naam van de partner of nabestaande. Je kan ons hiervoor contacteren om dit in orde te brengen.
Zijn de meters ondertussen afgesloten en wens je deze opnieuw te openen, moet je ons ook contacteren.
Onze contactmogelijkheden vind je onderaan deze pagina. Zonder contact van jouw kant blijven de facturen verschuldigd.
Als er een domiciliëring op naam van de overledene actief was, neem dan contact op met zijn/haar bank.
2. Je neemt als nabestaande de administratie over, maar er zal voorlopig niemand meer in de woning wonen?
Het contract kan dan op naam van de overledene blijven staan.
Contacteer ons wel om de contactgegevens aan te passen. Zo ontvang jij alle facturen en andere berichten.
Indien de energiemeters dienen afgesloten te worden kan je ons contacteren om je hiermee verder te helpen.
Onze contactmogelijkheden vind je onderaan deze pagina.
3. Neemt een notaris of sociale dienst de administratie van de overledene tijdelijk over?
Contacteer ons zodra je weet welke dienst of notaris de administratie overneemt (in afwachting van een verkoop of verhuur).
Facturen en betalingen blijven verder lopen dus je neemt best contact met ons op om een uitstel van betaling te krijgen of voorschotten te verlagen.
Onze contactmogelijkheden vind je onderaan deze pagina.
4. Komt er iemand anders in de woning wonen?
De nieuwe bewoner moet een leverancier kiezen en een contract op zijn naam afsluiten. We kunnen het contract van de overledene pas afsluiten met de gegevens van de nieuwe bewoner. We hebben verschillende informatie nodig om de slotfactuur op te maken, waaronder de meterstanden en de meteropnamedatum. Noteer de meterstanden (als er geen digitale meter is voor deze energie) bij de aankomst van de nieuwe bewoner, en vul samen met hem het energieovernamedocument in en onderteken het op het moment dat hij de sleutels ontvangt.
Het overnamedocument hoef je ons niet op te sturen, maar hou je zorgvuldig bij. Het dient als bewijs in geval van een eventueel geschil.
Indien je toegang hebt de klantenzone van de overledene kan je de meterstanden en verhuisdatum online doorgeven zodat we de slotfatuur kunnen opmaken.
In Energiedesk
Nog geen account? Registreer je