Waarom moet ik een voorschot betalen?

Er zijn meerdere gevallen mogelijk:

1. Je verbruikt het hele jaar door energie. Je distributienetbeheerder neemt 1 keer per jaar je meterstanden op en stuurt nadien de verbruiken door. ENGIE stuurt je daarna een afrekening voor het voorbije verbruiksjaar. Om te vermijden dat er op dat moment een grote kost (voor het volledige jaar) moet betaald worden, maken wij tussentijdse facturen op. Zo betaal je elke maand een voorschot dat overeenstemt met 1/12 van de geschatte kost voor dat jaar.

2. Ben je eigenaar en wens je een leegstand contract voor de periode tussen twee bewoners? Dan zal je geen voorschotten ontvangen maar enkel een jaarafrekening. Je vindt hierover meer informatie via deze link.

3. Indien je een slotfactuur aanvraagt naar aanleiding van een verhuis of een leverancierswissel zal je tussentijdse facturen ontvangen tot aan de de dag van de opmaak van je slotfactuur. Je hoeft je geen zorgen te maken, al deze voorschotten worden in mindering gebracht van je slotfactuur.

4. Indien je een budgetmeter hebt, geplaatst door je distributienethebeerder, dan ontvang je geen voorschotten meer van je leverancier. Je neemt hiervoor best contact op met je distributienetbeheerder om een oplaadkaart te bekomen zodat je energie kan verbruiken.

Wil je graag weten of je voorschotten nog in lijn liggen met je verbruik? Klik dan op onderstaande knop om je meterstanden in te geven en indien nodig je voorschot aan te passen.

Geef je meterstanden in

Veelgestelde vragen