Hoe worden de bedragen in euro berekend?

Heb je geen zonnepanelen?

De getoonde bedragen zijn een vermenigvuldiging van jouw verbruikte volume in kWh en de totale prijs per kWh volgens jouw persoonlijke energiecontract, plus de gespreide vaste jaarlijkse kosten. Het gaat over totaalbedragen, alle kosten inbegrepen (energie + transport- en distributiekosten + btw, taksen en andere toeslagen). De weergegeven prijzen zijn dus de totale kosten van jouw verbruik aan de op dat moment geldende energieprijzen van je contract. Heb je een geïndexeerde prijs? Dan volgen de prijzen in de app de indexatie van je contract!

Met een Direct en een Flow contract (enkel voor elektriciteit voor Flow), wijzigt de variabele prijs elke maand maar is pas gekend als de maand voorbij is. Dit is de prijs die gebruikt wordt bij je jaarafrekening. De Smart app gebruikt deze prijs ook, namelijk voor het advies over je voorschot. In de grafieken, bij 'Je Verbruik' en 'Je factuur', heeft de Smart app echter een prijs nodig aan het begin van de maand. We gebruiken daarom een schatting van de toekomstige prijs. Zodra de finale prijs van de maand gekend is, wordt die retroactief in de Smart app toegepast. Daardoor kunnen de kosten in het verleden veranderen.


In je energiecontract heb je ook vaste jaarlijkse kosten (voor energie, maar ook voor distributie en je meter). Deze vaste kosten moet je altijd betalen, zelfs wanneer je niets verbruikt. Ze worden over het hele jaar gespreid in de app. Daardoor zal je toch een kost zien bij een verbruik van 0 kWh. En je kan hierdoor ook niet je kosten door je verbruik delen om je prijs per kWh te bereken, en legt ook uit waarom je prijs per kWh lichtjes per dag of per maand verschilt in geval van een vaste prijs. Deze kosten worden in de daluren verrekend. Hierdoor lijkt het dus alsof de kosten van de daluren hoger zijn dan de kosten van de piekuren. Dat is niet het geval.


Als je je energiecontract bij ENGIE wijzigt, worden je nieuwe prijzen de dag erna in de Smart app toegepast, zodat de getoonde bedragen altijd accuraat blijven en min of meer overeenkomen met wat op je jaarafrekening wordt aangerekend.

De gegevens in de app zijn echter informatief en kunnen niet gebruikt worden om je factuur/afrekening te berekenen. Dit wordt enkel gedaan op basis van gevalideerde gegevens die wij van je distributienetbeheerder krijgen.

 

Heb je zonnepanelen?

1) Voor je elektriciteisafname en gasverbruik

De getoonde bedragen zijn een vermenigvuldiging van jouw verbruikte volume in kWh en de totale prijs per kWh volgens jouw persoonlijke energiecontract, plus de gespreide vaste jaarlijkse kosten. Het gaat over totaalbedragen, alle kosten inbegrepen (energie + transport- en distributiekosten + btw, taksen en andere toeslagen). De weergegeven prijzen zijn dus de totale kosten van jouw verbruik aan de op dat moment geldende energieprijzen van je contract. Heb je een geïndexeerde prijs? Dan volgen de prijzen in de app de indexatie van je contract!

Met een Direct en een Flow contract (enkel voor elektriciteit voor Flow), wijzigt de variabele prijs elke maand maar is pas gekend als de maand voorbij is. Dit is de prijs die gebruikt wordt bij je jaarafrekening. De Smart app gebruikt deze prijs ook, namelijk voor het advies over je voorschot. In de grafieken, bij Je Verbruik en Je factuur, heeft de Smart app echter een prijs nodig aan het begin van de maand. We gebruiken daarom een schatting van de toekomstige prijs. Zodra de finale prijs van de maand gekend is, wordt die retroactief in de Smart app toegepast. Daardoor kunnen de kosten in het verleden veranderen.


In je energiecontract heb je ook vaste jaarlijkse kosten (voor energie, maar ook voor distributie en je meter). Deze vaste kosten moet je altijd betalen, zelfs wanneer je niets verbruikt. Ze worden over het hele jaar gespreid in de app. Daardoor zal je toch een kost zien bij een verbruik van 0 kWh. En je kan hierdoor ook niet je kosten door je verbruik delen om je prijs per kWh te bereken, en legt ook uit waarom je prijs per kWh lichtjes per dag of per maand verschilt in geval van een vaste prijs. Deze kosten worden in de daluren verrekend. Hierdoor lijkt het dus alsof de kosten van de daluren hoger zijn dan de kosten van de piekuren. Dat is niet het geval.

 

2) Voor je injectie

De getoonde bedragen zijn een vermenigvuldiging van jouw geïnjecteerde volume in kWh en de prijs per kWh volgens jouw persoonlijke injectiecontract. De injectievergoeding bevat enkel de energiecomponent (er worden geen extra lasten en kosten aangerekend). Daarom is de vergoeding €/kWh voor injectie lager dan de totaalkosten per kWh voor afname waar ook transport- en distributiekosten + btw, taksen en andere toeslagen mee verrekend zijn.

 

Komt het injectietarief in de app niet overeen met je injectietarief? Het betekent dat je bij ENGIE nog niet "officieel" gekend bent als een klant met zonnepanelen. Concreet wil dit zeggen dat ofwel Fluvius deze informatie nog niet geregistreerd heeft op het Centrale Markt Systeem, ofwel dat wij die informatie hebben ontvangen maar moeten het nog in ons systeem verwerken. Wat we voorlopig wel doen in de app is je injectie detecteren in de informele gegevens die Fluvius uitwisselt met de Smart app. Bijgevolg tonen we al de juiste injectiegegevens in kWh. Maar aangezien je injectietarief nog niet gekend is, wordt op deze injectie een tijdelijke gemiddelde injectieprijs toegepast. Zo geven we je alvast een eerste idee van wat je injectie je oplevert.

Van zodra we officiële bevestiging van Fluvius ontvangen en we die bevestiging in ons systeem verwerkt hebben (met terugwerkende kracht), wordt je correcte contractuele injectieprijs in de Smart app toegepast en wordt alle facturatie retroactief gecorrigeerd indien nodig. Bijgevolg zal het bedrag in euro voor je injectie aangepast worden. Mocht je dit opmerken, dan is dat de reden.


Als je je energiecontract bij ENGIE wijzigt, worden je nieuwe prijzen de dag erna in de Smart app toegepast, zodat de getoonde bedragen altijd accuraat blijven en min of meer overeenkomen met wat op je jaarafrekening wordt aangerekend.

De gegevens in de app zijn echter informatief en kunnen niet gebruikt worden om je factuur/afrekening te berekenen. Dit wordt enkel gedaan op basis van gevalideerde gegevens die wij van je distributienetbeheerder krijgen.