Wat moet ik doen als de meterstanden op mijn factuur niet juist zijn?

De meterstanden op mijn factuur zijn onjuist, hoe kan ik deze betwisten?
Vooraleer je iets onderneemt, is het belangrijk te weten welk type meter je hebt:

  1. Analoge of elektromechanische meter
  2. Communicerende, slimme of digitale meter (die correct functioneert als digitale meter)

Vervolgens is het belangrijk te bepalen welke factuur moet worden gecorrigeerd:

1. Analoge of elektromechanische meter
1.1. Jaarlijkse afrekening

  • Klik op het bedrag van je jaarlijkse factuur in de lijst hier (niet op de pdf).
  • Kies “Foutieve meterstand?” en geef de juiste meterstand in.
  • Je aanvraag wordt onmiddellijk doorgestuurd naar je netbeheerder.
  • Opmerking: De correctie kan enige tijd duren. In tussentijd hoef je je afrekening niet te betalen; deze wordt geblokkeerd zolang de rechtzetting in behandeling is.


1.2. Eindafrekening – Eindstand

  • Neem rechtstreeks contact op met je netbeheerder (Vlaanderen, Wallonië, Brussel) en bezorg hem het document voor de overdracht van de meterstanden. Zo zorg je voor een snelle correctie van je meterstanden.
  • Voor alle vragen over de werking van je meter is je netbeheerder eveneens je aanspreekpunt. Je kunt een afspraak maken voor een controle.
  • Bij een correctie bezorgt de netbeheerder ons de aangepaste gegevens, op basis waarvan wij een nieuwe afrekening opmaken.


1.3. Beginstand (Start van het contract)
Hoewel dit minder vaak voorkomt, kunnen er fouten optreden bij de initiële meteropname.
In dat geval:
Neem contact op met je leverancier én de netbeheerder en bezorg hen de werkelijke meterstanden, samen met bewijzen.
Dit is vooral belangrijk als de geschatte beginstand leidt tot een abnormaal hoog verbruik.

2. Digitale meter
2.1. Elk type factuur
Als je een fout vermoedt: digitale meters sturen de meterstanden automatisch door naar de netbeheerder.
Klanten kunnen meterstanden niet handmatig corrigeren.
Neem contact op met je netbeheerder om een technische controle aan te vragen.
Je aanvraag wordt behandeld als een geval van een defecte meter.

3. Defecte meters (analoog of digitaal)
Als je meter defect lijkt (bijvoorbeeld abnormaal hoge of inconsistente meterstanden):
Neem contact op met je netbeheerder om een technische controle aan te vragen.
Indien de meter defect blijkt, wordt deze vervangen (er kunnen kosten aangerekend worden).
Indien er geen defect wordt vastgesteld, kunnen er eveneens kosten aangerekend worden.

4. Aanvullende regionale informatie
Vlaanderen: Fluvius
Brussel: Sibelga
Wallonië: Ores

 

Een rechtzetting aanvragen

Veelgestelde vragen