De meterstanden op mijn factuur zijn onjuist, hoe kan ik deze betwisten?
Vooraleer je iets onderneemt, is het belangrijk te weten welk type meter je hebt:
Vervolgens is het belangrijk te bepalen welke factuur moet worden gecorrigeerd:
1. Analoge of elektromechanische meter
1.1. Jaarlijkse afrekening
1.2. Eindafrekening – Eindstand
1.3. Beginstand (Start van het contract)
Hoewel dit minder vaak voorkomt, kunnen er fouten optreden bij de initiële meteropname.
In dat geval:
Neem contact op met je leverancier én de netbeheerder en bezorg hen de werkelijke meterstanden, samen met bewijzen.
Dit is vooral belangrijk als de geschatte beginstand leidt tot een abnormaal hoog verbruik.
2. Digitale meter
2.1. Elk type factuur
Als je een fout vermoedt: digitale meters sturen de meterstanden automatisch door naar de netbeheerder.
Klanten kunnen meterstanden niet handmatig corrigeren.
Neem contact op met je netbeheerder om een technische controle aan te vragen.
Je aanvraag wordt behandeld als een geval van een defecte meter.
3. Defecte meters (analoog of digitaal)
Als je meter defect lijkt (bijvoorbeeld abnormaal hoge of inconsistente meterstanden):
Neem contact op met je netbeheerder om een technische controle aan te vragen.
Indien de meter defect blijkt, wordt deze vervangen (er kunnen kosten aangerekend worden).
Indien er geen defect wordt vastgesteld, kunnen er eveneens kosten aangerekend worden.
4. Aanvullende regionale informatie
Vlaanderen: Fluvius
Brussel: Sibelga
Wallonië: Ores
Een rechtzetting aanvragen
In Energiedesk
Nog geen account? Registreer je